חלום החזיר
*************
Meyers sheldon קיבל הדרכה שבועית מקוהוט בין 1978 לבין 1981
כמתואר ע”י סטוריזיה, ההסטוריון של היינץ קוהוט.
לדבריו – קוהוט התייחס לחלומות בעיקר כרקונסטרוקציה רחבה של מה שהמטופל חווה בתור ילד ונחווה מחדש בטיפול – ולא במשמעות הספציפית של מרכיבי החלום או המקבילות היצריות שלהם.
מיירס הביא להדרכה מטופל זועם בגיל העמידה, שהיה מרוחק מרגשותיו והרבה בהתנגדויות לטיפול.
די בהתחלה המטופל הביא חלום.
הוא חלם על חזיר שנולד. החזיר נזקק להחייאה. המטופל כרת את ראש החזיר ואז עשה לו החייאה. הוא חש שהוא מבצע מעשה מטורף.
בעת השעה הטיפולית – מיירס אמר למטופל ש”החזיר מיצג משהו מאוד מטריד בתוכך, שאתה חש שאינך יכול להסתדר איתו כיאות, ולכן פולט אותו החוצה”.
קוהוט לא התנגד לפירוש, אבל עודד את מיירס להתייחס באופן כללי יותר ולהדגיש, למשל – שהמטופל ראה את עצמו כחזיר ושלידתו בחלום מבטאת את האופן המטונף והנורא שבו הוא חווה את העולם בו הוא גדל.
באותה רוח – קוהוט עודד את מיירס להעביר למטופל כמה קשה לו להתקרב למטפל בגלל הקרבה שהיתה כל כך חסרה לו מהוריו.
איך הייתם אתם מפרשים את חלום החזיר?
רז
שלום רז,
על פי הגישה היונגיאנית הסימליות הקולקטיבית של חייה בחלום מייצגת את האספקטים של ארכיטיפ ה”צל”. כפי שכותבת רות נצר במאמר על החיה בחלום שמופיע בכתב העת המקוון “תורת החלומות”:
“החיות ממסמלות במיתוסים, אגדות וחלומות את ההיבטים האינסטינקטואליים, דחפיים, יצריים, גופניים ותחושתיים הבלתי מודעים שלנו, ששייכים לממלכת הגוף. פרויד כינה אותם איד ויונג כינה אותם צל ואיתם באנו לעולם. הנטייה היא להתייחס לאיד ולצל כשליליים אף כי בממלכת טבע הנפש דבר אינו טוב או רע מלכתחילה. לכן כפיצוי על העמדה הזו הופיעו סיפורים שהשיבו לחיית הגוף את ערכה. באגדות אירופאיות פעמים רבות החיה שהאדם פוגש היא מורת הדרך שלו. יש עליו ללמוד לקבל את החיה על החלקים הדוחים שבה כדי שיתגלה אופיה האיכותי. כך בסיפור על “הנסיך והצפרדע” שבו על הנערה לנשק את הצפרדע ואז הוא מתגלה כנסיך. וכן באגדה על החיה והיפה, שוב מה שהוא נראה ככעור וחייתי נגאל בזכות האהבה. זו הטרנספורמציה האלכימית של היסוד הנחות של החייה ליסוד הנעלה שבה. בפעמים אלו החיה מסמלת את היסוד של הצל של האדם שהוא לומד לחיות איתו בשלום ולגלות את סגולותיו המיטיבות”
נראה לי אם כן שבחלום יש ניסיון של המטופל להוליד ולגלות את האספקטים הציליים והאינסטינקטואליים שקיימים בתוכו ושהחזיר מסמל, וזאת מתוך צורך להתחבר לאנרגיות המטיבות שבהם. עם זאת ישנה התנגדות או קושי לערוך להם אינטגרציה בתוך הנפש של המטופל ולכן לאחר שהוא מוליד אותם מתוכו יש ניסיון להמיתם (לחתוך את ראשם) ושוב להחיותם מחדש.
יתכן מאד שהדבר אכן משקף ומסמל את עצם היותו נתון בתהליך טיפולי שבו המטופל מנסה להטמיע את ההאספקטים הציליים שבתוכו עם הקושי הרב הכרוך בכך. החלום יכול לשמש כאן מסר למטפל לעזור למטופל לקבל יותר את האספקטים הציליים באישיותו.
נתי